مراقبت هاي بعد از درمان بواسير يا هموروئيد به روش هموروئيدكتومي

۳۰ بازديد

مراقبت هاي بعد از درمان بواسير يا هموروئيد به روش هموروئيدكتومي 

 

يكي از فاكتورهاي مهم در نتيجه درمان، مراقبت هاي بعد از هموروئيدكتومي است رعايت اين نكات به بيمار كمك ميكند تا دوره نقاهت كوتاهتر و راحتتري داشته باشد.

 

 

جراحي هموروئيدكتومي يكي از روشهاي درمان هموروئيد است. بيماري هموروئيد شامل تورم و گشاد شدن عروق در ناحيه مقعد مي شود. اين بيماري با درد بسيار زياد، خونريزي حين اجابت مزاج، خارش و سوزش و … نمايان مي شود. در صورت پيشرفته شدن بيماري و عود مكرر آن انجام جراحي و يا روشهاي تهاجمي تر اجتناب ناپذير است.

هموروئيدكتومي شامل تكنيك هاي مختلف جراحي براي برداشت بافت هموروئيد است. اين روش بسته به نوع تكنيك جراحي و شرايط بيمار مي تواند نتايج مختلفي را به دنبال داشته باشد، اما يكي از فاكتورهاي مهم در نتيجه درمان، مراقبت هاي بعد از هموروئيدكتومي است كه مي تواند نتيجه جراحي را تضمين نمايد. رعايت اين نكات به بيمار كمك خواهد نمود تا بتواند دوره نقاهت كوتاه مدت و راحت تري داشته و از عود مجدد بيماري نيز جلوگيري نمايد. برخي از مهمترين نكات مراقبتي بعد از جراحي هموروئيدكتومي به اين شرح است:

مصرف فيبر كافي

فيبر

مصرف كافي فيبر در اين دوره از درمان، بسيار با اهميت است زيرا كه فيبر به درمان و نيز جلوگيري از يبوست كمك مي نمايد. از آنجايي كه يبوست يكي از علل اصلي بيماري هموروئيد بوده و مي تواند در تشديد و عود مجدد آن تاثيرگذار باشد، كنترل آن اهميت بسيار زيادي دارد.فيبر ماده اي مغذي بوده كه بدن انسان قابليت هضم و جذب آن را ندارد. در نتيجه اين ماده در روده ها تجمع كرده  و موجب افزايش حجم مدفوع مي شود كه اين امر در برطرف كردن يبوست موثر است.

فيبر را مي توان در انواع سبزيجات، ميوه ها و نيز غلات يافت. هر فرد به طور متوسط بايد بين 25 تا 38 گرم فيبر در طول روز مصرف نمايد.

افزايش مصرف آب

مصرف اب

آب كافي يكي از عناصر اصلي و حياتي براي بدن است. مصرف آب نيز به سبب كنترل يبوست و جلوگيري از آسيب مجدد به عروق توصيه مي شود. مصرف آب كافي مي تواند تاثير چشمگيري در نرم نمودن مدفوع داشته باشد و به درمان هموروئيد كمك مي نمايد. هر فرد به طور متوسط بايد 8 ليوان آب در طول روز بنوشد.

پرهيز از نشستن بر روي سطوح سخت

بالشت هموروئيد

مراقبت از زخم اهميت بسيار زيادي دارد. يكي از مواردي كه به شدت بعد از عمل بواسير توصيه مي شود، پرهيز از نشستن بر روي سطوح سخت است. اين عامل مي تواند آسيب جدي را به اين ناحيه از بدن وارد كند و سبب عود مجدد بيماري و يا خونريزي زخم شود. به همين ترتيب توصيه مي شود، براي نشستن از بالش هاي دوناتي شكل استفاده نماييد تا فشار كمتري به اين قسمت وارد شود.

حمام سيتز

حمام سيتز يا نشيمن از روشهاي درماني است كه مي تواند در تمام مراحل بيماري به فرد كمك نمايد. حمام سيتز در دوره درمان بيماري، بعد از جراحي و نيز جلوگيري از عود مجدد بيماري توصيه مي شود. حمام سيتز نوعي آب درماني است و مي تواند از طريق ضد عفوني كردن زخم، افزايش گردش خون و نيز كاهش درد به درمان بيماري كمك نمايد.حمام سيتز شامل قرار دادن ناحيه كفل و لگن در آب گرم مي شود. براي اين منظور مي توانيد از لگن ضدعفوني شده حمام استفاده كرده و يا لگن مخصوص حمام سيتز را تهيه كرده و بر روي درپوش توالت قرار دهيد. به منظور افزايش تاثير گذاري مي توانيد به آب اين حمام مقداري نمك اپسوم و يا جوش شيرين بيافزاييد.

مصرف دارو ها

درمان بواسير با دارو

احتمالاً پزشك پس از انجام جراحي هموروئيدكتومي مصرف داروهاي مخصوصي را توصيه مي كند. اين دارو ها مي تواند شامل آنتي بيوتيك ها و نيز مسكن ها باشد. مصرف اين دارو ها ضروري است زيرا پس از جراحي احتمال عود مجدد بيماري و نيز عفونت آن زياد است.

كمپرس يخ

قرار دادن كمپرس سرد بر روي ناحيه مقعد، به منظور كاهش درد بيمار پس از جراحي توصيه مي شود. براي استفاده از اين روش درماني لازم است، چند تكه يخ را درون كيسه فريزر قرار داده و دوره حوله اي پيچيده و سپس بر روي مقعد قرار دهيد. از تماس مستقيم يخ با مقعد اجتناب نماييد.

ورزش و تحرك

ورزش كگل

دسته اي از افراد تصور مي كنند، بعد از انجام جراحي و در دوره نقاهت بايد تنها استراحت كنند. اين تصور كاملاً غلط است. عدم تحرك مي تواند زمينه را براي يبوست فراهم كرده و موجب عود مجدد بيماري بواسير شود.به بيماران توصيه مي شود حداقل روزي 30 دقيقه ورزش هاي سبك داشته باشند تا با تقويت عضلات بتوانند به تسريع روند درمان كمك نمايند. بهترين ورزش براي بيماران در دوره نقاهت پس از هموروئيدكتومي ورزش كگل و پياده روي است.

رعايت بهداشت

از آنجايي كه زخم هموروئيدكتومي در ناحيه اي حساس از بدن واقع شده است، احتمال عفونت زخم وجود دارد و رعايت بهداشت و ضدعفوني كردن آن اهميت زيادي دارد. به همين منظور توصيه مي شود به طور مرتب ناحيه مقعد را با آب و صابون شسته و با حوله نرم و يا سشوار با باد ملايم خشك كنيد.در صورتي كه پزشك از پانسمان براي بستن زخم استفاده نموده لازم است به طور مرتب، براي تعويض پانسمان ها اقدام نماييد تا از عفونت زخم جلوگيري نماييد.

منبع https://vanaklaser.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.