درمان سرپايي و سريع هموروئيد يا بواسير (رابربند،ليزر، و …)

۲۶ بازديد

 

 

هموروئيد چيست ؟

هموروئيد يا بواسير از بيماري هاي شايع مقعدي است كه امروزه گسترش زيادي در ميان جوامع پيدا كرده است. هموروئيد به معني تورم بالشتك هايي به همين نام در ناحيه مقعد است، در صورتي كه اين بالشتك هاي خوني پاره شوند، امكان خونريزي از مقعد نيز وجود دارد. هموروئيد در اثر وارد آمدن فشار بيش از اندازه به مقعد ايجاد شده و در موارد شديد مي تواند موجب پرولاپس يا بيرون زدگي از مقعد شود. هموروئيد علائمي از جمله درد، خونريزي،سوزش، خارش و … را به همراه دارد.

روش هاي درمان سرپايي هموروئيد

مهمترين روش هاي درمان سرپايي و سريع هموروئيد به اين شرح است :

  • رابربند : اين روش شامل استفاده از كش لاستيكي به دور هموروئيد و در واقع قطع جريان خونرساني به مقعد است. اين روش ممكن است همراه با درد شديدي باشد و ميزان تاثير گذاري آن قطعي نيست.

رابربند

  • درمان با ليزر يا انعقاد مادون قرمز : اين روش شامل استفاده از اشعه مادون قرمز براي انعقاد خون درون بافت هموروئيدي و از بين بردن اين بافت است. با استفاده از اين روش سوختگي جزئي در بافت هموروئيد ايجاد مي كنند، تا از اين طريق جريان خون ورودي به بافت هموروئيد قطع شود.درمان بواسير يا هموروئيد با ليزر  بدون درد و خونريزي بوده و روش قطعي درمان  به شمار مي رود.

درمان با ليزر

  • اسكلروتراپي يا تزريق داخل هموروئيد :  در اين روش مايع درون بافت هموروئيد تزريق مي كنند تا خونريزي قطع شده و از بيرون زدن بافت نيز جلوگيري مي شود.

اسكلروتراپي

  • استاپلر:استاپلر يا هموروئيدوپكسي (PPH) يكي از روش هاي درمان هموروئيد يا همان گشاد شدن عروق در ناحيه مقعد است، براي انجام اين روش درماني نيازي به بستري شدن در بيمارستان نيست بلكه مي توان اين عمل را در مطب پزشك و تحت بيهوشي نيز انجام داد. هدف از انجام اين درمان قطع جريان خونرساني به بواسير و در نهايت از بين بردن آن است.

استاپلر

مراقبت هاي بعد از درمان سرپايي

رعايت برخي از نكات بعد از انجام درمان هاي سرپايي مي تواند به تاثيري گذاري بيشتر اين روش ها كمك نمايد. برخي از نكات عبارتند از :

  • درمان يبوست : براي درمان يبوست كه احتمالاً عامل هموروئيد بوده مي توانيم مصرف غذاهاي فيبردار را در رژيم غذايي خود بگنجانيد زيرا اين خوراكي ها با افزايش حجم مدفوع مي توانند يبوست را درمان نمايند.
  • مصرف مايعات : قرار دادن مايعات و آب به شدت در درمان يبوست موثر است و مصرف آن براي بيماراني كه به تازگي درمان خود را انجام داده اند توصيه مي شود.
  • فعاليت بدني :  يكي از راهكارهاي درمان يبوست و نيز جلوگيري از عود مجدد هموروئيد افزايش فعاليت بدني و انجام ورزشهاي سبك است كه مي تواند به درمان شما كمك نمايد.
  • رعايت بهداشت : حفظ بهداشت مي تواند به درمان شما اثر گذار باشد و از عود و عفونت بيماري جلوگيري نمايد.
  • حمام سيتز : اين روش درماني شامل نشستن در لگن آب گرم براي مدت 15 دقيقه در سه نوبت مي باشد. اين كار به افزايش گردش خون در اين ناحيه و درمان سريع تر كمك مي نمايد.
  • دارو : لازم است بعد از درمان تمامي دستورهاي پزشك را رعايت نماييد، و مصرف داروهاي مسكن و آنتي بيوتيك كه در جلوگيري از درد و عفونت تاثيرگذار است را فراموش نكنيد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.