علائم هموروئيد

مجله عمومي گلي

علائم هموروئيد

۲۱ بازديد

علائم هموروئيد

بسياري از بيماراني كه به علت درمان هموروئيد به مطب پزشك مراجعه مي كنند مبتلا به ساير مشكلات مقعدي مانند خارش، ترك خوردگي مقعد، فيستول و جاي زخم هاي پوستي نيز مي باشند.

علائم هموروئيد

بسياري از بيماراني كه به علت درمان هموروئيد به مطب پزشك مراجعه مي كنند مبتلا به ساير مشكلات مقعدي مانند خارش، ترك خوردگي مقعد، فيستول و جاي زخم هاي پوستي نيز مي باشند.

دريافت تاريخچه دقيق بيمار و معاينات فيزيكي شامل انجام  آنوسكوپي بوسيله متخصص ضروري بوده و معمولا منجر به تشخيص صحيح مي شود. وجود يا عدم وجود خونريزي، مقدار، تعداد و زمان خونريزي و پرولاپس بايد عنوان شود.

بيماران مبتلا به بواسير ممكن است از خونريزي، بيرون زدگي مخاطي، درد، ترشحات مخاطي، سختي رعايت بهداشت منطقه مقعد، احساس عدم تخليه كامل مدفوع و مشكل اختلال زيبايي شكايت داشته باشند. از آنجا كه برخي داروها، رژيم غذايي و عادات غذايي نسنجيده منجر به بروز يبوست يا اسهال و يا تشديد آن مي شود، تاريخچه دقيقي از نوع رژيم غذايي و دارويي نيز بايد از بيمار به طور كامل دريافت شود.

علائم هموروئيد خارجي معمولا به دنبال لخته خون در محل ايجاد مي شود و در معاينات باليني برجستگي متمايل به آبي رنگ و حساس در ناحيه مقعد و در قسمت دوردست خط دندانه دار مشاهده مي شود. هموروئيد خارجي لخته شده  ممكن است به علت نكروز فشاري دچار خونريزي شود و به دنبال هموروئيد خارجي و داخلي جاي زخم در پوست منطقه ايجاد مي شود.

جاي زخم خارجي در پوست چين هاي پوستي هستند كه از حاشيه مقعد شروع مي شوند. اين جاي زخم ممكن است نتيجه نهايي وقوع همورئيدهاي خارجي لخته شده در گذشته باشند. زخم هاي پوستي بزرگ شده يا هموروئيد خارجي ممكن است در رعايت بهداشت ناحيه مقعد اختلال ايجاد كرده و منجر به سوزش و خارش در ناحيه پيش مقعدي شود.

هموروئيد داخلي تا زماني كه لخته، احتقان و سياه مردگي يا پرولاپس همراه با ورم در بيمار روي نداده است، بدون درمان بواسير يا هموروئيد با ليزر باقي مي ماند. علي رغم آنچه نوشته شد، حتي زماني كه هيچكدام از اين شرايط ذكر شده وجود ندارد، بيماران به فراواني به مطب پزشك مراجعه كرده و از هموروئيد دردناك شكايت مي كنند. وقتي كه ساير منابع ايجاد درمان بواسير رد شد، بررسي هاي بيشتر در زمينه توصيفي كه بيماران از درد خود دارند نشان مي دهد كه بيشتر بيماران درد ناحيه مقعد را به صورت سوزش توصيف مي كنند.

اين امر ممكن است به علت تحريك ناحيه پيش مقعدي به دنبال نشت مخاط يا مدفوع باشد كه منجر به خارش مقعد مي شود. خونريزي از هموروئيد داخلي قرمز روشن بوده و با اجابت مزاج در ارتباط مي باشد. خونريزي ( خون در مدفوع ) معمولا در انتهاي تخليه مدفوع ديده مي شود. بيماران ممكن است از چكيدن خون در توالت و يا وجود خون روي دستمال توالت شكايت داشته باشند.

خونريزي همچنين ممكن است به علت مدفوع گاياك مثبت و يا در موارد نادر به علت تنقيه باشد.  پرولاپس بافت نرم هموروئيد ممكن است به صورت توده مقعدي، ترشحات مخاطي يا احساس عدم تخليه كامل بروز كند. فرد معاينه كننده بايد مطمئن شود كه آيا هموروئيد خودبه خود بهبود مي يابد يا براي بهبود نياز به درمان دارد.
علايم و نشانه هاى هموروئيد چيست؟

 خونريزى و مشاهده خون در مدفوع : اولين و شايع ترين علامت خونريزى است. خونريزى هنگام اجابت مزاج است كه پس از دفع مدفوع سفت ايجاد مى شود و به صورت خون روشن و تازه روى كاسه توالت مى چكد. وضعيت آن طورى است كه اكثراً پس از مدفوع است و به عبارتى از مدفوع جدا است. افراد بايستى متوجه باشند كه اگر خون مخلوط با مدفوع باشد بايستى به ساير عوامل مثل سرطان ها، پوليپ ها و كوليت ها مشكوك شده و حتماً بررسى كامل كولون توسط جراح متخصص كولوركتال انجام شود.

خروج توده (بيرون زدگى): دومين علامت بيرون زدگى است كه گاهاً بالشتك هاى هموروئيدى از مقعد خارج شده كه خود به خود جا رفته و يا براى جااندازى نياز به دستكارى دارند و گاهى آنقدر وسيع هستند كه قابل جااندازى نيستند و بايستى سريع تر به جراح مراجعه شود. درد: سومين علامت درد است كه در هموروئيدهاى درجه سوم، چهارم عارضه دار شده و يا هموروئيدهاى خارجى و مخلوط بروز مى كند.

منبع: علائم هموروئيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.