بواسير يا هموروئيد شايع ترين عارضه بارداري

۲۷ بازديد

بواسير يا هموروئيد يكي از شايع ترين امراض مقعدي مي باشد كه به طور كلي به دو نوع داخلي و خارجي تقسيم ميشود. هموروئيد داخلي، داخل مقعد است و ديده نمي شود و قابل لمس نمي باشد. گاهي ممكن است از مقعد بيرون بزند كه به هموروئيد خارجي تبديل مي شود.

 

هموروئيد خارجي نيز در ابتداي مجراي مقعدي به وجود مي آيد و از آن خارج ميشود.

اين بيماري زماني رخ مي دهد كه عروق خوني در ناحيه ركتوم و يا مقعد به دلايلي از جمله يبوست دچار التهاب و ورم مي شود. اما دليل مهم ديگري وجود دارد كه باعث فشار به اين ناحيه مي شود و آن بارداري و زايمان است.

دوران بارداري دوراني است كه هر مادري از آن به عنوان روزهاي پر خاطره و شيرين ياد ميكند اما دردهايي مثل بواسير يا هموروئيد مي تواند اين دوران را به كام آنها تلخ كند، اين موجود كوچك در بدن مادر مي تواند مشكلات سختي براي او به وجود بياورد كه اين بيماري يكي از آنها مي باشد. ولي اين كه چه ارتباطي بين بارداري و هموروئيد است نكته اي است كه در اين مقاله به آن خواهيم پرداخت. بسياري از زنان تا قبل از بارداري، هموروئيد نداشتند. با توجه به آمارها تقريباً 25 الي 35 درصد از زنان، اين بيماري را براي بار اول در دوران حاملگي تجربه مي كنند.

به طور كلي اين بيماري در دسته بيماري هاي پرخطر نمي باشد اما اگر شدت پيدا كند ممكن است باعث خونريزي از مقعد شود كه در اين صورت خطر كم خوني و فقر آهن را براي مادر و جنين در پي دارد.

از علائم و نشانه هاي بواسير در بارداري مي توان موارد زير را نام برد:

  • درد و سوزش و خارش
  • ورم و التهاب اطراف مقعد
  • درد و خونريزي هنگام دفع مدفوع
  • حس كردن و لمس يك توده بيرون مقعد كه لازم است با دست آن را به جاي خود برگردانيد.

    برگرفته از سايت چطور
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.