جراحي بيماري هاي نشيمنگاهي را فراموش كنيد! ليزر بهترين جايگزين براي جراحي

۴۰ بازديد

احتمالاً شما نيز از دسته افرادي هستيد، كه تا به حال ناراحتي و مشكلات نشيمنگاهي را تجربه نموده ايد. در عصر حاضر بيماري هاي نشيمنگاهي  شيوع و گسترش بالايي پيدا كرده اند كه البته با روش هاي زندگي مدرن امروز دور از انتظار نيست.

به طور كلي مي توان گفت سر منشا بيماريهاي نشيمنگاهي، مشكلات گوارشي است كه اين خود از رژيم غذايي و سبك زندگي نادرست نشات مي گيرد.

اما با وجود تمامي اين تذكر ها در رابطه با سبك زندگي صحيح، امروزه قشر وسيعي از جامعه درگير اين بيماريها شده اند، و البته در كنار مشكلات مربوط به بيماري در انتخاب روش درمان صحيح نيز درگيري ذهني دارند. بيماريهاي نشيمنگاهي داراي چهار گروه اصلي و شايع بيماري ها است كه شامل بواسير، شقاق، فيستول و كيست مويي مي شود.

ما در كلينيك نوين با استفاده از جديدترين روش درمان بيماريهاي نشيمنگاهي و با بهره گيري از بهترين تجهيزات پزشكي روز دنيا به درمان اين بيماري ها مي پردازيم. در ادامه به شما كمك خواهيم نمود، تا بهترين روش درماني را متناسب با نوع بيماري خود انتخاب نماييد، پس تا انتها همراه ما باشيد.
بيماري نشيمنگاهي چيست ؟

منظور از بيماري هاي نشيمنگاه بيماري هايي است كه ناحيه مقعد را درگير ميكنند. بيماري هاي نشيمنگاهي شامل طيف وسيعي از بيماري مي شود كه از جمله آنها مي توانيم به بواسير، فيستول، شقاق، كيست مويي، زگيل مقعد، آبسه مقعد و ...اشاره كنيم. هريك از اين بيماري ها علائم مختلفي را ايجاد مي كنند، و با روش هاي درماني متنوعي درمان مي شوند، در ادامه به تشريح بيشتر مهمترين بيماري هاي نشيمنگاهي و روش درمان هريك از آنها مي پردازيم.
بواسير يا هموروئيد

بواسير يا هموروئيد، شايع ترين بيماري مقعدي هستند كه معمولاً اولين حدس پزشك ابتلا به آن است. علت اين امر گسترش اين بيماري به خصوص در جوامع پيشرفته است به گونه اي كه تخمين زده مي شود، از هر دو نفر يك نفر مبتلا به بواسير با درجات مختلف است. اين بيماري موجب گشاد شدن يا همان اتساع عروق در ناحيه مقعد و ركتوم مي گردد. بيماري بواسير حاصل وارد آمدن فشار بيش از اندازه به عروق اين ناحيه از بدن است كه مي تواند در اثر عوامل مختلفي ايجاد شود. اين بيماري مي تواند عروق داخلي و خارجي را درگير نمايد. در بواسير نوع داخلي عروق داخل مقعد دچار تورم مي شوند، اين نوع از بواسير شامل چهار درجه مختلف است كه ميزان و شدت بيماري  با اين درجات تعيين مي شود.

جراحي بيماري هاي نشيمنگاهي را فراموش كنيد! ليزر بهترين جايگزين براي جراحي

علائم و نشانه هاي هموروئيد

از مهمترين علائم بواسير مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم :

    خون در مدفوع : اين خون ممكن است بر روي مدفوع، دستمال توالت و يا به صورت خونريزي از مقعد نمايان شود.
    زائده هاي گوشتي : يكي از علائم بواسير كه در درجاتي از آن روي ميدهد.
    درد مقعد : اين درد همراه با نشستن شدت گرفته و ممكن است در تمام طول روز همراه بيمار باشد.
    خارش مقعد: التهاب پوست نواحي اطراف مقعد موجب خارش مقعدي مي شود.
    ترشحات لزج : علت اين ترشحات لزج كندي حركات روده به علت يبوست است.
    حس ناكامل بودن دفع : وجود اين عروق متورم به فرد حس ناكامل بودن دفع را مي دهد.

 دلايل ابتلا به بواسير يا هموروئيد

بواسير ممكن است ناشي از عوامل متعددي ايجاد شود، وجه مشترك همه اين عوامل وارد آمدن فشار بيش از اندازه به عروق اين ناحيه از بدن است. مهمترين و البته شايع ترين علت بواسير يبوست مزمن و مداوم است كه فشار بسيار زيادي را به عروق وارد مي كند. از ساير علل ايجاد بواسير مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم :

    زايمان طبيعي سخت
    اسهال و يبوست مزمن
    بلند كردن يا جابه جايي اشياء سنگين
    نشستن به مدت طولاني
    بارداري و ترشحات هورمون ها
    كم تحركي
    سرفه‌هاي شديد و مكرر
    زور زدن براي دفع مدفوع
    رابطه جنسي مقعدي

درمان بواسير يا هموروئيد با ليزر

درمان بواسير يا هموروئيد بستگي به عوامل متعددي دارد، كه مهمترين آن درجه و ميزان شدت بيماري است. بواسير اوليه را مي توان با درمان هاي خانگي و دارويي درمان و برطرف نمود. درمان هاي خانگي بواسير شامل مصرف خوراكي هاي سرشار از فيبر، مصرف كافي آب، ورزش، حمام سيتز، مصرف پماد هايي مانند پماد آنتي هموروئيد و ....مي شود.

با پيشرفته شدن بيماري و شدت يافتن علائم به خصوص زماني كه به درمان بي توجه بوده ايد درمان هاي خانگي و دارويي ديگر پاسخگوي درمان اين عارضه نبوده، بلكه ممكن است در رفع موقتي اين علائم موثر باشد، ولي درمان قطعي نخواهد بود. براي برطرف نمودن هموروئيد هاي پيشرفته نياز به انجام روش هايي تهاجمي تر نظير جراحي، اسكلروتراپي، رابربند و ... است. اين روش ها ممكن است درمان قطعي اين بيماري نباشند و مشكلات مختلفي از جمله درد شديدي را به همراه داشته باشند.

در مورد جراحي بايد بگوييم از آنجايي كه جراحي مشكلات متعدد مربوط به خود را دارد، امروزه به ندرت مورد استفاده قرار مي گيرد.

 از دلايل منسوخ شدن روش درماني جراحي ميتوانيم به نياز به بستري شدن در بيمارستان و تحمل عوارض جراحي مثل به جاي ماندن اسكار، تحمل عوارض داروي بيهوشي، درد و خونريزي شديد، قطعي نبودن درمان ونيز طولاني بودن دوره نقاهت پس از عمل جراحي اشاره كنيم. بهترين روش درماني كه تا به امروز براي هموروئيد پيشنهاد شده است، ليزر بواسير مي باشد. ليزر نه تنها هيچ يك از عوارض جراحي را به همراه ندارد، بلكه مي تواند درمان قطعي اين بيماري باشد.

از مزيت هاي درمان بواسير يا هموروئيد با ليزر مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم:

    ليزر بدون درد و خونريزي انجام مي شود.
    ليزر درمان قطعي و بدون بازگشت بواسير است.
    ليزر نيازي به بستري شدن در بيمارستان و طي كردن دوره نقاهت ندارد.
    ليزر بدون عوارض است.
    ليزر در كمتر از يك ساعت انجام مي شود.
    ليزر ريسك ابتلا به ساير عفونت و بيماري ها را ندارد.
    ليزر موجب به جاي ماندن اسكار بر روي پوست نمي شود.

شقاق يا فيشر

شقاق، فيشر يا همان زخم مقعدي، بيماري به شدت دردناك ناحيه مقعد است. شقاق سبب بروز زخمي عميق در ديواره مقعد يا غشاء مخاطي مي گردد. اين بيماري به علت واقع شدن در ناحيه اي حساس از بدن در معرض آلودگي هاي بسياري قرار دارد، به اين ترتيب احتمال عفوني شدن آن بالا است. شايد شقاق در نظر تنها يك زخم ساده باشد اما در واقع زخم بسيار عميقي است كه عضله اسفنكتر مقعد را برش داده است كه در اين موارد ترميم زخم مشكل مي شود. اين بيماري شايع ممكن است، با بواسير به اشتباه تشخيص داده شود.

جراحي بيماري هاي نشيمنگاهي را فراموش كنيد! ليزر بهترين جايگزين براي جراحي


علائم و نشانه هاي شقاق مقعدي

از مهمترين نشانه هاي شقاق مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم :

    درد مقعد : اين درد ممكن است حين دفع مدفوع و مدتي پس از آن ايجاد شود.
    خونريزي مقعد : در صورتي كه زخم مقعد عميق شود ممكن است، دچار خونريزي شود. اين خون ممكن است بر روي سطح مدفوع نمايان شود.
    سوزش و خارش مقعد : ممكن است ترشحات طبيعي مقعد موجب سوزش و خارش زخم شقاق شود.
    مشاهده ترك : در صورت پيشرفته شدن بيماري ممكن است، ترك عميق شقاق قابل مشاهده باشد.

 
دلايل بروز و ابتلا به شقاق مقعدي

علت دقيق بروز شقاق را نمي توان تعيين كرد. اما شقاق نيز همانند بواسير در اثر وارد آمدن فشار زياد به اين ناحيه ايجاد مي شود. در برخي موارد شقاق با علت زمينه اي مانند تنگي دريچه مقعدي ايجاد مي شود. همچنين مهمترين علت بروز شقاق همان اسهال و يبوست مزمن و مداوم است. از ديگر علل بروز شقاق مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم :

    زايمان و بارداري
    نشستن هاي طولاني مدت
    رابطه جنسي مقعدي
    تميز كردن مقعد به صورت خشن
    اسهال و يبوست مزمن و مداوم
    تنگي دريچه مقعد
    سرطان روده
    بيماري التهابي روده مانند كرون
    سرطان روده بزرگ
    خارش زياد مقعد

درمان شقاق مقعدي

شقاق از بيماري هايي است كه خود مراقبتي و درمان هاي خانگي مي تواند تاثير بسزايي در درمان آن داشته باشد. اين بيماري بسته به مرحله عارضه ممكن است با درمان هاي خانگي به طور كامل بهبود يابد. از جمله درمان هاي توصيه شده براي شقاق مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم :

    مصرف كافي فيبر و آب
    تحرك كافي
    درمان يبوست و مصرف ملين در صورت لزوم
    حمام سيتز
    درمان هاي گياهي رفع كننده عفونت مثل استفاده از سركه سيب، آلوئه ورا و ....
    كيسه يخ
    درمان هاي دارويي مثل استفاده از پماد آنتي فيشر يا پماد ليدوكائين

در صورتي كه زخم شقاق حداكثر يك هفته بعد از درمان هاي ذكر شده بهبود نيافت بايد براي درمان هاي ديگر اقدام نماييد. يكي از درمان هاي رايج تزريق بوتاكس است كه البته تاثير موقتي داشته و نمي تواند درمان قطعي باشد.

 روش بعدي استفاده از جراحي است اما همان طور كه توضيح داديم جراحي مشكل عمده اي به همراه داشته و باعث مي شود بيمار نه تنها درد و خونريزي شديدي را تجربه نمايد، بلكه  مدت زمان زيادي را براي طي كردن دوره نقاهت گذرانده و در آخر نيز ممكن است نتيجه قطعي حاصل نشود، به همين ترتيب امروز بهترين روش قطعي درمان شقاق با  ليزر است كه مي تواند تنها در كمتر از نيم ساعت بيماري شما را بدون آنكه خونريزي و دردي تجربه كنيد، درمان نمايد.
كيست مويي

كيست مويي يا سينوس پيلونيدال به بيماري رانندگان نيز معروف است، زيرا مهمترين عامل در ايجاد آن نشستن طولاني و اصطكاك پوست است. كيست مويي سبب ايجاد كيسه اي حاوي مو بر روي سطح پوست شده كه به شكل حفره نيز قابل مشاهده است. اين بيماري در اثر برگشت مو به داخل پوست روي مي دهد و از جمله بيماري هاي عفوني ناحيه مقعد است. اين كيست معمولاً بين كفل ها و بالاتر از مقعد ايجاد مي شود.

جراحي بيماري هاي نشيمنگاهي را فراموش كنيد! ليزر بهترين جايگزين براي جراحي


نشانه هاي كيست مويي

از علائم كيست مويي مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم :

    درد در ناحيه كيست
    تب در صورت عفونت شديد
    تورم و سرخي ناحيه درگير
    ترشحات چركي و بدبو
    درد به هنگام نشستن

علت بوجود آمدن كيست مويي

علت دقيق بروز كيست مويي مشخص نشده است، اما به نظر مي رسد مجموعه اي از عوامل مي توانند در بروز اين بيماري نقش داشته باشند. اين بيماري اغلب مردان بزرگسال را درگير مي كند و به ندرت در ميان زنان مشاهده مي شود. مهمترين عللي كه تا به حال براي كيست مويي ذكر شده است، عبارتند از :

    نشستن به مدت طولاني
    نوعي اختلال مادرزادي
    استفاده از لباس هاي تنگ با الياف مصنوعي
    موهاي ضخيم و پرپشت در ناحيه كمر
    اضافه وزن
    خارش يا آسيب ديدگي دائمي

درمان كيست مويي

كيست مويي به هيچ وجه با استفاده از درمان هاي خانگي قابل رفع و بهبود نيست، زيرا تا به حال هيچ دارويي براي رفع كامل كيست ايجاد شده، توليد نشده است.

تنها راهكار بهبود كيست برداشت ناحيه كيست است، اين امر مي تواند با استفاده از جراحي و يا ليزر انجام شود. درمان كيست مويي با جراحي بسيار مشكل است، در واقع اين درمان دوره نقاهت طولاني مدتي خواهد داشت زيرا بهبودي زخم ايجاد شده، مدت زمان زيادي را نياز دارد، از طرفي جراحي كيست مويي از نظر قطعي بودن درمان نيز ريسك بالايي دارد.

در مقابل درمان كيست مويي با ليزر روشي قطعي و بسيار ساده تر از جراحي است كه موجب مي شود، مدت زمان بهبودي تا حد زيادي كاسته شود و نتيجه درمان نيز قطعي خواهد بود.
فيستول مقعدي

فيستول به طور كلي به اتصال غير طبيعي دو ارگان از بدن اطلاق مي شود. در مورد فيستول مقعدي مجرايي مابين پوست اطراف مقعد و روده ايجاد شده كه اين دو ارگان از بدن را به يكديگر متصل مي نمايد. فيستول مقعدي غالباً ناشي از آبسه ايجاد مي شود، زيرا عفونت در طولاني مدت مي تواند باعث ايجاد مجراي شود. فيستول عفونت و درد شديدي را به همراه دارد.

جراحي بيماري هاي نشيمنگاهي را فراموش كنيد! ليزر بهترين جايگزين براي جراحي

نشانه هاي فيستول مقعدي

مهمترين نشانه هايي كه بيماري فيستول مقعدي ايجاد مي كند، عبارتند از :

    التهاب پوست در اطراف مقعد
    ترشحات بد بو و گاهاً خوني از نزديك مقعد
    درد شديد
    تب
    آبسه مقعدي مكرر
    بي‌اختياري مدفوع

علت فيستول

فيستول مي تواند ناشي از بيماري هاي زمينه اي بسياري ايجاد شود، كه همگي مي توانند زمينه را براي عفونت و التهاب در اين ناحيه ايجاد كنند. برخي از مواردي كه باعث ايجاد فيستول مي شود، به اين شرح است :

    بيماري كرون
    ديورتيكوليت
    جراحي در نزديكي مقعد
    ابتلا به سل
    بيماري‌هاي مقاربتي نظير كلاميديا يا سيفليس
    HIV
    سرطان
    زخم ناشي از ضربه

درمان فيستول مقعدي

درمان فيستول با روش هاي خانگي و دارويي امكان پذير نيست و استفاده از دارو تنها در رفع عفونت ايجاد شده موثر است. براي درمان قطعي فيستول نياز است مجراي ايجاد شده با روش هاي تهاجمي برطرف شود.

به همين منظور براي درمان فيستول معمولاً از روشهاي جراحي استفاده مي شود، جراحي فيستول ريسك بازگشت داشته زيرا امكان برطرف كردن كامل عفونت فيستول معمولاً وجود ندارد. درمان فيستول با ليزر موجب مي شود، بيماري بدون ايجاد احساس درد و يا خونريزي و يا حتي نياز به بستري شدن در بيمارستان رفع شود.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.