انگل كرمك و خارش مقعد كودكان

۳۴ بازديد

انگل كرمك شايع ترين بيماري انگلي است كه شيوع بسياري در ميان كودكان دارد البته احتمال درگيري بزرگسالان با اين بيماري نيز وجود دارد. علت اين امر را مي توان ارتباط نزديك با كودكان عنوان نمود. اين بيماري علائم خاصي ندارد و اغلب در محيط هاي شلوغ مانند مدارس از طريق تماس فيزيكي و يا تغذيه اي به ديگر كودكان منتقل مي شود. طول اين كرم بين ۲ تا ۱۳ ميلي متر و قطر آن ۱ تا ۳ ميلي متر است. اين كرم اغلب در روده بزرگ اقامت مي كند.

  • انتقال كرمك
  • درمان انگل كرمك

     

    كرم ها پس از يك الي دو هفته بالغ مي شوند و جفت گيري مي كنند سپس  كرم نر از بين مي رود. در اين مرحله كرم ماده كه بارور شده به سمتركتوم يا همان راست روده حركت مي كند تا شب ها وارد كانال و دهانه مقعد شده و در آنجا تخم ريزي كند و سپس خود از بين مي رود. تخم هاي ريخته شده در طي ۶ ساعت جنين دار شده و براي ۲ الي ۳ هفته اجازه حيات مي يابند. جنين كرم (لارو) خارج شده به طرف روده بزرگ ميرود تا چرخه ذكر شده تكرار شود. اين چرخه در حدود ۳ الي ۴ هفته ادامه دارد.

    انتقال كرمك

    در اغلب موارد تخم كرمك از طريق خوردن تخم كرم منتقل مي شود. اين انتقال مي تواند با مصرف غذاي آلوده و يا در دهان بردن دستان آلوده رخ دهد. اين تخمك بسيار ريز است و امكان انتقال آن از طريق هوا وجود ندارد.

    جلوگيري از انتقال كرمك به ديگران

    براي جلوگيري از انتشار كرمك نكات زير را به ياد داشته باشيد :

    • از خارش مقعد اجتناب ورزيد
    • ناخن هاي فرد مبتلا را كوتاه نگه داريد.
    • كليه لباس ها و ملافه هاي بيمار را بشوييد
    • پس از هر اجابت مزاج دست ها با آب و صابون بشوييد.
    • نكات بهداشتي را رعايت نماييد.

    به ياد داشته باشيد پس از ابتلا به اين انگل مصونيت در برابر آن نداشته و هنوز هم احتمال انتقال آن وجود دارد.

    درمان انگل كرمك

    قبل از اقدام به درمان توجه داشته باشيد؛ درمان اين مشكل بايد به صورت خانوادگي انجام گيرد زيرا كه احتمال انتقال آن زياد است.  همچنين براي درمان نياز است كه همه انواع كرم هاي احتمالي نظير ژيارديا و كرمك و آسكاريس و آميب مورد درمان قرار گيرند. يكي از راهكارهاي اصلي براي درمان انگل كرمك مصرف مترونيدازول در كنار مبندازول است، مبندازول قرص جويدني است و نبايد همراه با آب خورده شود. اغلب كودكان به علت مزه خوب اين قرص آن را مصرف مي كنند ولي اگر كودك شما از مصرف آن امتناع ورزيد، مي توانيد قرص را پودر كرده و در آب و غذاي كودك از آن استفاده نماييد. مصرف اين قرص براي كودكان زير ۲ سال ممنوع است. مهمترين داروهاي خوراكي كه براي درمان انگل كرمك كاربرد دارد به اين شرح است :

    • مبندازول
    • البندازول
    • پيرانتل پاموات

    اين دارو ها شامل دوز اوليه و ثانويه هستيد و معمول در طول يك دوره سه هفته اي مصرف مي شوند، همچنين در صورتي كه درمان به صورت كلي انجام نشود، ممكن است مجدداً مصرف دارو تجويز شود. علاوه بر مصرف دارو خوراكي، در صورتي كه كودك دچار خارش در ناحيه مقعد باشد، پزشك مصرف پماد و كرم هايي مخصوص را تجويز مي كند.

    درمان خانگي كرمك

    علاوه بر روشهاي ذكر شده رعايت بهداشت و پاكيزه نگه داشتن محيط زندگي به شدت در از بين رفتن اين كرمك ها تاثيرگذار است. براي اين منظور مي توانيد تا بهبودي كامل ملحفه ها و لباس زير ها كودك را بجوشانيد. همچنين شستن منظم و مرتب دستها با آب و صابون به از بين بردن اين كرمك ها كمك مي كند.

  • بيشتر بخوانيد:

     

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.